Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagen i Damperen

Hverdagen i vuggestuen og børnehaven ser nogenlunde ens ud - forstået på den måde, at vi har nogle faste nedslagspunkter i løbet af dagen i form af måltider. Det, vi laver mellem måltiderne, afhænger af alder, dagsform og gruppens behov. Også for de børn, som er i udflytteren, er dagsstrukturen den samme.

Hos os taler ikke om "planlagte" eller "pædagogiske" aktiviteter, for vi arbejder pædagogisk hele dagen, i alt hvad vi gør.

Morgen

Vi åbner klokken 7 både i vuggestuen og børnehaven. Om morgenen samles vi altid på en stue - vuggestuen i vuggestuebygningen, børnehaven i børnehavebygningen. Vi serverer morgenmad for de børn, som er sultne, mens de andre børn kan lege med for eksempel togbane, lægge puslespil eller fordybe sig i andre rolige aktiviteter, så de stille og roligt kan finde ind i dagen.

Mellem klokken 8 og 9 fordeler vi os på stuerne, og når klokken slår 9, holder vi morgensamling i vuggestuen. Vi får en lille snack og taler om, hvordan dagen ser ud, hvem der er der, og hvem der mangler. Nogle gange synger vi også eller læser historier. Det er et vigtigt tidspunkt på dagen, for når vi samles og sidder sammen, kommer vi godt i gang med dagen i fællesskab.

I børnehaven er det lidt forskelligt, om der er morgensamling - det afhænger af gruppen, og hvad der er brug for på de enkelte stuer. De børn, som skal ud i udflytteren - 14 dage ad gangen - tager af sted med bussen klokken 9. På vej til Ishøj læser vi højt, synger sange og taler om, hvad dagen byder på.

Formiddag

Både i vuggestuen og børnehaven veksler vi mellem nogle gange at dele os op i mindre grupper, andre gange at lave noget samlet hele stuen. Det kommer an på, hvad der er brug for i gruppen. Vores mantra er, at vi giver opmærksomhed til det, der er brug for. Hvis der er brug for, at vi får bevæget os, går vi ud på legepladsen og tumler, vi tager på tur, eller vi sætter andre bevægelseslege i gang. Er det sproget, der skal være fokus på, tager vi fat i bøgerne, læser højt, synger og laver rim og remser.

I det hele taget gør vi meget ud af at følge det, børnene er optagede af. Fanger et flot blad på legepladsen et barns opmærksomhed, samler vi det op, kigger på det og taler om det. 

Frokost

Omkring klokken 10:45 er der frokost. Vi sidder opdelt ved mindre borde, så der er god mulighed for at snakke om maden, det vi har lavet i løbet af formiddagen eller noget helt tredje. Det vigtigste er, at vi har en hyggelig stund, hvor børnene opfordres til at være nysgerrige og smage på maden. Vi taler tit om, hvad der er i maden, hvordan den ser ud, og hvordan konsistensen er.

Børnene deltager i forberedelserne - både i vuggestuen og børnehaven - de hjælper med at hente maden, dække bord og så videre. Og mens vi spiser, får de lov til at øse op selv og prøve kræfter med at smøre deres egne madder, når de kan det.

Eftermiddag

I vuggestuen sover de fleste børn efter frokosten, men for dem, der er vågne, er det også en rolig stund, hvor de for eksempel kan lytte til musik eller kigge i bøger. Vi lader børnene sove, så længe de kan - for veludhvilede børn har det sjovest!

Nogle børnehavebørn har brug for hvile på det her tidspunkt af dagen, og det giver vi dem rum til. Resten er for det meste på legepladsen, hvor de får frisk luft og leger. Det er typisk i dette tidsrum, at vi har lege for hele stuen, for vi synes, at det er vigtigt også at øve sig i at være i større sammenhænge. Vi leger lege som "Alle min kyllinger kom hjem" eller "Hr. Løve".

I udflytteren går vi ud i haven og opstøver en regnorm eller får på anden måde jord under neglene, og vi kan bruge lang tid på at undersøge og snakke om det, vi finder i jorden eller under stenene på grunden.

Klokken 14 samles vi på stuerne til eftermiddagssnack. Det er på det her tidspunkt, vuggestuebørnene normalt begynder at vågne. Ofte læser vi højt, nogle gange lytter vi til klassisk musik, og andre gange sidder vi og småsludrer - det afhænger af gruppen og dagsformen.

Når vi er færdige med at spise frugt og indtil vi lukker, har vi ligesom om formiddagen forskellige aktiviteter. De kan foregå enten indendørs eller udendørs, alt efter vejr og humør.