Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mad og måltider i Damperen

Fordi vi arbejder med pædagogik i alt, hvad vi gør, ser vi naturligvis også måltidet som et pædagogisk måltid. Det betyder, at vi ikke bare sætter os ned og spiser sammen, men vi inddrager børnene i forberedelserne, og de hjælper for eksempel til, når der skal hentes mad og dækkes bord. 

Når vi spiser, har vi fokus på selvhjulpenhed, madmod og sprog. Vi støtter børnene i det, de kan, og opfordrer dem til at øve sig i det, der er lidt svært. Det kan være selv at hælde op i sin kop eller smøre sin egen rugbrødsmad. Vi taler om det, vi spiser, for vi ved, at når vi sætter ord på farver, konsistens og ingredienser, vækker vi børnenes nysgerrighed. Så udover at de får sat ord på, hvad det er, de spiser, bliver de også nysgerrige på at smage og tør derfor lidt mere.

Vi får god og varieret kost, som køkkenet tilpasser børnegruppen. Ingredienserne er minimum 90 % økologiske.