Overgang til børnehave og skole

Overgange og skift er en stor ting i små børns liv, og derfor er det vigtigt at forberede dem på, hvad der skal ske.

Fra vuggestue til børnehave

Når jeres barn skal begynde i børnehaven, sørger vi for at gøre overgangen så glidende som muligt. Vi tager på besøg i både indebørnehaven og i udflytteren, så jeres barn langsomt kan lære de nye omgivelser at kende. Kammeraterne er vigtige, og i det omfang, det er muligt, flytter vi børn fra vuggestuen til børnehaven sammen med nogle af deres kammerater, så de kan bevare relationerne fra vuggestuen.

Fra børnehave til skole

I Damperen har vi et tæt samarbejde med Gasværksvejens Skole, hvor de fleste af vores børn starter. Det betyder, at når de ældste børn i børnehaven starter i storegruppen i løbet af efteråret, tager vi på besøg på skolen ad flere omgange, og vi leger lege og laver aktiviteter, som skolen også laver med børnene, når de starter der. Genkendeligheden i lege og aktiviteter giver tryghed for børnene og gør overgangen blidere.

Når vi mødes i storegruppen, og det gør vi en gang ugentligt, øver vi os særligt i at indgå i større fællesskaber. Det vil sige, at vi har fokus på, hvad det vil sige at være en god kammerat og kunne give plads til andre. Vi understøtter også børnene i at blive mere selvstændige og klæde dem på til de nye udfordringer, der venter dem, så de rigtigt kan glæde sig til at starte i skole.

Nogle gange mødes vi også med storegrupper fra andre institutioner i nærheden, så børnene kan få sat ansigt på nogle af deres kommende skolekammerater.