Nye forældre

Når jeres barn har fået en plads i Damperen, vil I blive kontaktet af en pædagog fra jeres barns kommende stue og blive inviteret til en opstartssamtale, hvor vi taler om jeres barn, kost, soverytme osv. Vi fortæller også lidt om, hvordan det er at gå i vuggestue - eller børnehave - hos os.

Det er jer som forældre, der kender jeres barns behov, udfordringer og vaner bedst. Vi vil gerne opbygge et trygt og tillidsfuldt forhold til jer, så vi kan få del i jeres viden og erfaringer. Det er derfor vigtigt med en gensidig åbenhed og ærlighed overfor hinanden.

Den første tid

Når jeres barn skal starte hos os, er det en god idé at have afsat tid til, at I kan være sammen med jeres barn i institutionen. Det er en stor omvæltning for mange børn at starte i institution, og for at barnet kan føle sig trygt ved de nye omgivelser, er jeres tilstedeværelse nødvendig.

Det er selvfølgelig forskelligt fra barn til barn, hvad der er brug for, og vi aftaler detaljerne til opstartssamtalen. Hvis jeres barn starter i vuggestue hos os, er det en god idé at afsætte minimum en uge til indkøring. For børnehavebørn, som er vant til at være i institution, tager indkøringen typisk kortere tid, måske nogle dage.