Formål
Institutionen skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst. I klynge D skal den digitale kommunikation mellem institutioner og hjem være med til at sikre, at alle forældre kan og vil deltage i samarbejdet omkring barnet, så alle børn trives og udvikles.
Så derfor er vores mål:
- At alle forældre og medarbejdere kender institutionen/klyngens retningslinjer for, hvordan vi kommunikerer digitalt
- At det er enkelt og forudsigeligt for alle forældre at holde sig opdateret omkring de praktiske dele af deres barns dag i institutionen
- At forældrene orienterer institutionen om væsentlige forhold i familien, som har betydning for barnets dag i institutionen
Principper for vores brug af Aula
Aula en kommunikationsplatform for pædagogiske medarbejdere og forældre. Kommunikationen i Aula supplerer de fysiske møder og samtaler, hvor medarbejdere videndeler med kollegaer og forældre. Aula sikrer, at vi behandler informationer om børnene sikkert og er stedet, hvor vi deler dokumenter og informationer med personfølsomme oplysninger.
Vi anvender ikke Aula til at løse konflikter eller til personlig kritik af medarbejdere, andre forældre eller børn. Utilfredse forældre tager direkte kontakt til det pædagogiske personale, den pædagogiske leder eller klyngeleder/ med fokus på løsning af problemet.
For at sikre den gode dialog på Aula, opfordrer vi til at:
- skrive beskeder i en anerkendende og positiv tone
- overveje dit ordvalg og skriv aldrig i affekt
- undgå brug af ironi og indforståede vendinger
- målrette beskeder og henvendelser til relevante modtagere
Institutionens ansvar
- Institutionen holder forældrene opdaterede om barnets trivsel, udvikling og læring. Det sker primært til forældremøder og forældresamtaler, som forældrene bliver indkaldt til i kalenderen i Aula.
- Institutionen tager personlig kontakt til forældre, hvis der opstår bekymring om barnets trivsel. Institutionen kontakter forældre mundtligt forud for indkald til bekymringssamtale, og evt. bekræfte aftale med besked i Aula
- Institutionen og medarbejderne har ansvaret for, at kommunikationen i Aula følger klyngens principper, så forældre kan og vil bruge Aula
- Institutionen hjælper alle forældre på Aula.
- Institutionen laver opslag med praktiske informationer om hverdagen en gang om ugen, fx hvis stuen skal på en tur
- Institutionen dokumenterer den pædagogiske praksis i galleri
Forældrenes ansvar
- Forældre holder institutionen orienteret om væsentlige forhold i familien, som har betydning for barnets trivsel enten personligt eller via stuens fællespostkasse
- Forældre holder sig orienteret om stuens hverdag og begivenheder igennem opslag i overblikket i Aula
- Forældre indkaldes til forældremøder, forældresamtaler og statussamtaler via kalender i Aula
- Forældre kan orientere sig om stuens pædagogiske arbejde og dagligdag i galleri i Aula
Sådan kontakter forældrene institutionen i Aula
- Den pædagogiske leder kan kontaktes via beskedsystemet
- Forældrebestyrelsen og forældreråd kan kontaktes via beskedsystemet. Se overblik over medlemmerne i fælles filer
- Stuens personale kontaktes via beskedsystemet, hvor der skrives til stuens fællespostkasse (navn på stuen efterfulgt fællespostkasse)
De næste skridt
- Klyngelederen formidler principperne til forældre og medarbejdere, og har altid ansvaret for at videreformidle principperne til nye forældre.
- Klyngelederen implementerer principperne efter drøftelse med forældrebestyrelsen
- Principper for forældrepartnerskaber sættes mindst én gang årligt på dagsordenen i forældrebestyrelsen og klyngens MED, hvor der bl.a. evalueres; om principperne er kendt af alle? Om de bruges efter hensigten? Om der er behov for justeringer?